Ny inköpsavdelning på Linjemontage – stärker konkurrenskraft och leverans

Linjemontage fortsätter stärka sin organisation – nu med en ny inköpsavdelning som får en central roll i företagets fortsatta tillväxt.
Med ökande projektvolymer och nya marknader växer kraven på struktur och kontroll. Därför har Linjemontage etablerat en ny inköpsavdelning med fokus på leverantörsstyrning, transparens och gemensamma arbetssätt.
– I våra projekt står inköpt material och tjänster för omkring 60–70 procent av leveransen. Då är det avgörande att inköp är med tidigt i de strategiska diskussionerna, säger inköpschef Cecilia Ståhl.
Med drygt 22 år som inköpschef på ABB/Hitachi samt några efterföljande år på Vattenfall Services tillför Cecilia Ståhl värdefull kompetens och erfarenhet från såväl den inhemska som globala branschen. Sedan hon tillträdde för ett år sedan har hon påbörjat uppbyggnaden av Linjemontages inköpsavdelning, som hon beskriver som navet där affärer utvecklas och värde säkras – både genom relationer och avtal.
– Det är spännande att vara med från början. Vi är ett växande företag där mycket handlar om att bygga gemensamma inköpsprocesser så att vi arbetar likadant både internt och externt. Vi supportar i diskussioner med våra leverantörer och arbetar med att stärka upp vår leverantörsportfölj för att göra oss mer konkurrenskraftiga och mindre sårbara, berättar hon.
Utanför arbetet har hon ett aktivt liv med ridning, husrenovering i Rättvik, pistolskytte och sin hund – en balans hon beskriver som viktig.
En ny avdelning med ett tydligt uppdrag
I takt med att projekten blivit större och fler har även behovet av samordning ökat. Den nya inköpsavdelningen arbetar nu med att stötta projektorganisationen i allt från leverantörsval till kontrakt och uppföljning. Samtidigt lanseras snart en ny intranätsida där information om leverantörer, mallar och rutiner samlas. Den blir en gemensam källa för både stöd och styrning.
– Vi vill att det ska vara enkelt att göra rätt. När alla arbetar på samma sätt skapar vi både högre kvalitet och bättre tempo, säger Cecilia Ståhl.
Utöver detta införs ett kvalificeringsverktyg där leverantörer registrerar sig och signerar Linjemontages Supplier Code of Conduct. Det ger ökad spårbarhet och tydlighet i vad som gäller – något som både kunder och ägare efterfrågar.
SAP ger större spårbarhet och minskar dubbelarbete
Parallellt med avdelningsuppbyggnaden har Linjemontage implementerat SAP som nytt affärssystem. Ett system som Cecilia Ståhl arbetat med i drygt 25 år och som hon menar knyter ihop både projekt, inköp och ekonomi.
– Det man gör i ett inköp påverkar direkt kostnadsbilden i projekten. SAP ger oss kontroll, transparens och en gemensam arbetsyta i realtid. Det minskar också dubbelarbete och sårbarhet i projekten.
Byte till SAP är också ett nödvändigt steg när företaget växer.
En funktion som växer – och en röst i ledningen
Idag består inköpsavdelningen av tre personer och kommer på sikt att växa ytterligare, även inom logistik.
Från december tar Cecilia även plats i Linjemontages ledningsgrupp, där hon vill vara en aktiv och lyhörd part med fokus på att nå de gemensamma tillväxtmålen. Något som kräver att inköp har en självklar roll tidigt i affären.
– I våra projekt står inköpt material och tjänster för lejonparten av leveransen. Då måste inköp vara med från början för att säkra både ekonomi och leveransförmåga. Det är en nyckel för att stärka Linjemontage långsiktigt.
Dela:
Våra tjänster
Hör av dig
Har du ett spännande projekt att berätta om? Eller behöver du komma i kontakt med ett av våra tjänsteområden? Här hittar du kontaktuppgifter till respektive kontor och vem du som kund, partner eller leverantör kan vända dig till. Vi ser fram emot att träffas!










