fbpx Skip to main content

Under Linjemontages snart 30-åriga resa har företaget förändrats rejält – och ändå inte. Idag har man drygt 200 anställda, miljardomsättning och all kunskap inhouse. Men trots det har man hållit fast vid vikten av att vara ett familjärt bolag där de anställda och deras utveckling står i centrum. 

— Hos oss är alla anställda lika viktiga, oavsett om du är montör eller chef, säger affärsområdeschef Anders Holgersson. 

En klassisk bild från Linjemontage verksamhet som på många sätt knyter ihop säcken den resa som företaget gjort, hårt arbete och engagerad och kompetent personal.

Själv började han sin resa på Linjemontage 2005 som projektledare och dokumentationstekniker. Då var man bara ett 40-tal anställda som utgick från kontoret i Grästorp. Personalen bestod av administratörer, montörer och projektledare som huvudsakligen drev projekt åt industrier och nätägare inom lokalnät. Den stora förändringen kom 2009 när vd Henrik Höglund beslutade att starta affärsområdet Kraftanläggningar med bas i Västerås.

– Det blev startskottet för att vi skulle kunna växa. Innan var vi beroende av konsulter för konstruktion och idrifttagning vilket begränsade oss och ibland tvingade oss att tacka nej till uppdrag, berättar Anders Holgersson.

För att lyckas värvades Lars Petterson från ABB med lång erfarenhet av att bygga upp denna typ av verksamhet och på bara två år gick Linjemontage från drygt 50 anställda till strax över 100. Motivet var att bygga upp en verksamhet där man själva besatt all kompetens inom elkraft.

– Sedan dess har vi utvecklats enormt. Vi gick från ett kontor i Västerås till tre plus provrum och verkstad samt ett stort antal kontor runt om i Sverige. Att vi kunde bli självständiga innebar att vi plötsligt kunde ta betydligt större affärer sett till volymer och teknikinnehåll, säger Lars Pettersson, affärsområdeschef för Kraftanläggningar.

Drygt tio år senare har medarbetarantalet dubblerats och Linjemontage har nu 18 kontor runt om i Sverige. Sedan 2019 ägs företaget till 85% av indiska storbolaget Kalpataru som såg Linjemontages potential.

– Kalpataru var på jakt efter ett bolag som tagit sig dit vi var på egna meriter. Att vi lyckats anpassa vår verksamhet för att kunna vara självständiga på marknaden var ett kvitto på det.

Men trots att Linjemontage vuxit och idag jobbar med de största nätbolagen och industrierna har ledningen varit noga med att behålla samma grundfilosofi som när man var ett litet bolag. Bland annat att vårda den familjära atmosfären och ha låga beslutströsklar.

– Det är det vi lever på och jag tror det bidragit till att vi har så låg personalomsättning. Vi är ett snabbfotat företag där alla kan prata med alla. Det är så viktigt att personalen trivs eftersom vi är vår personal. Vi säljer ju inte produkter utan know-how. Det innebär att hela vår verksamhet bygger på att vi har duktiga armar, ben och hjärnor, menar Lars Pettersson och Anders Holgersson fyller i.

– Vi är måna om att vara ett ickehierarkiskt företag och med det menar jag att vi inte gör skillnad på folk och folk. Exempelvis är vinstdelningen lika för alla oavsett om man är montör eller chef. Hos oss får man justa villkor och korta beslutsvägar. Det tror jag attraherar våra medarbetare.

Att de båda trivts så bra att de blivit kvar 11 respektive 16 år tror de beror på just detta. Samt att Linjemontage aldrig stagnerat, utan hela tiden strävat efter att utvecklas.

– Jag tycker fortfarande att det är lika roligt att se laget växa och få fira segrar med dem. Det är också fantastiskt att få se nya unga medarbetare faddras in av de mer erfarna. Vi har lyckats hitta duktig personal och där de är vill också andra vara. Alla vill ju jobba med någon som är lite bättre så att man lär sig mer, menar Lars Pettersson.

Anders Holgersson tycker också att utvecklingen handlar om att bli ännu bättre på att tillgodose kundernas behov. Det kan exempelvis handla om att arbeta än tätare med vissa kunder framöver.

– Jag är starkt övertygad om tighta relationer med vissa utvalda kunder kommer stärkas än mer. Att vi blir mer som en samarbetspartner som lyssnar in och ger kunden vad den vill ha. Kunden sparar mycket pengar på det och alla blir nöjda.

Lars Pettersson

Affärsområdeschef Kraftanläggningar

Anders Holgersson

Affärsområdeschef Industri & Service

Linjemontage är ett modernt företag inom elkraftbranschen som utför entreprenadarbeten inom området kraftförsörjningsanläggningar ifrån 0,4 kV till 400 kV. Det kan vara allt från komplexa leveranser av kompletta transformatorstationer, leveranser av kraftledningar till utbyte av delar av system som exempelvis fjärrkontroll, reläskydd m.m. Våra kunder är bl.a. elnätsägare, industrier, kommunala och statliga förvaltningar. Linjemontage har kontor och verksamhet över hela Sverige samt i Norge och vi är ca 180 anställda. Sedan 2019 är Linjemontage en del av Kalpataru Power Transmission Ltd.